België koploper in duurzame scheepsrecyclage

26-05-2016

Brussel, 26 mei 2016 – Zondag komt de Jules Verne, een 151 meter lang en 7.815 ton zwaar schip van de Franse marine toe in de Gentse haven waar het volledig wordt gesloopt en gerecycleerd. Voor COBEREC, die de Belgische metaalrecuperatie vertegenwoordigt, is dit alweer een erkenning voor het duurzaam slopen van afgedankte schepen in België.

De scheepsrecyclage is een wereld apart, door het grote publiek helaas gekend uit de beelden van sloopstranden in het Verre Oosten waar kinderen en volwassenen schepen ontmantelen in meestal mensonterende omstandigheden en met de blote hand. Aandacht voor het milieu staat hierbij ook niet hoog op de prioriteitenlijst.

België als eerste op Europese White List

De toestanden verbeteren onder internationale druk. In het kader van de Conventie van Hong Kong besliste Europa dat sloopschepen, die onder Europese vlag voeren enkel op erkende Europese recyclingwerven mogen worden ontmanteld. Enkel de werven die voldoen aan de strengste normen inzake milieuveiligheid en bescherming van personeelsleden worden op de White List opgenomen. België is het eerste land dat een scheepssloperij huisvest die op de lijst prijkt.

Evolutie

De scheepsafbraak groeide de laatste jaren maar liefst 30% en op vandaag worden in België jaarlijks gemiddeld 40 schepen gesloopt, goed voor 30.000 ton staalschroot. Er is ook een duidelijke verschuiving merkbaar in de soorten sloopschepen, wat aantoont dat het belang van duurzaam slopen en recycleren tot de rederijen doordringt. Enkele decennia terug werden in Europa en zeker in België voornamelijk binnenschepen afkomstig uit Europa ontmanteld. Onder invloed van Europese subsidiemaatregelen volgden daarna de vissersboten. Bij het begin van het millennium waren enkele iconen van de Belgische marine rijp voor de sloop. Dat opende deuren voor de afbraak van marineschepen uit ons omliggende landen. Sinds enkele jaren verkiezen ook steeds meer privébedrijven een verantwoorde afbraak boven een lucratievere maar desastreuse ontmanteling in Azië.

Rendement van 98 procent

Recycling is meer dan zomaar afbreken, het is een ingenieus proces, waarbij alle stappen nauwgezet moeten worden gevolgd. Momenteel is de eerste stap de depollutie alsook het verwijderen van allerhande afvalstoffen zoals betimmering, meubilair en isolatie. In een tweede fase gaat alle asbest uit het schip, waarna enkel nog de staalstructuur overblijft. De bovenbouw wordt van het schip gehaald en na het leeghalen van de machinekamers wordt het karkas op een betonnen helling aan stukken geknipt. Een schip kan op die manier voor maar liefst 98 procent worden gerecycleerd. Het grootste deel zijn uiteraard staal en andere metalen die wereldwijd als grondstof worden uitgevoerd. Hout, beton en oliën worden door erkende verwerkers eveneens gerecycleerd.

Koploper met internationale uitstraling

De Belgische scheepsrecyclage staat in de scheepvaartwereld bekend om zijn innovatieve aanpak en zijn efficiëntie met een hoge recyclagegraad als resultaat. Bovendien kunnen rederijen zeker zijn dat hun afgedankt schip met respect voor mens, arbeidsrecht en omgeving wordt gerecycleerd. De keuze van heel wat internationale firma’s, grote baggerbedrijven (waaronder Boskalis, Van Oord en Deme) en buitenlandse marines voor een Belgische sloopwerf, bewijst onze expertise ter zake. Zo kregen oudgedienden van zowel de Franse als Engelse marine een tweede leven in een Belgische scheepsloperij. Maar ook een Franse gastanker, een Noors onderzoeksschip en een Deense sleper maakten in de laatste jaren een laatste reis richting België zodat ze voor 98% als grondstof dienst konden doen.

 
Deel dit bericht
Deel dit bericht